Zebraforum

It is currently Thu Sep 09, 2010 12:09 pm

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 Posts ] 
Author Message
 Post subject: rutiner för att få ordning på tillvaron
PostPosted: Fri Jul 23, 2010 10:11 pm 

jag har fått en stor portion motivation idag av någon anledning. jag vill verkligen få ordning på tillvaron och må bra. så jag tänkte dela med mig av min plan, dels för att jag är ivrig att berätta för någon (haha), dels för att jag gärna tar emot tips på bra saker att tänka på och dels kanske för att tipsa andra.

här är iallafall min lilla planering

saker att göra varje dag:
- ta medicinen morgon & kväll
- gå och lägga mig före midnatt
- gå upp före halv tio
- gå promenad minst 30min
- äta ordentlig frukost
- duscha
- skriva av mig innan jag somnar

saker att göra minst en gång i veckan:
- plocka iordning i mitt rum
- tvätta
- gå på ett pass på f&s

ska även avsätta en dag i veckan (antagligen söndag) då jag tar hand om mig själv och gör saker som får mig att må bra, dvs tar ett bad, ser en bra film & äter godis osv.

vad tror ni? någon som har tips på hur man lyckas följa sånt här? jag har en tendens att göra tusen såna här planeringar i veckan för att sen bara känna att det är totalt meningslöst och slänga dom Sad

Profile  

Post subject: Re: rutiner för att få ordning på tillvaron
PostPosted: Fri Jul 23, 2010 10:21 pm 
Site Admin

Vad kul att du har hittat motivationen! Jag är övertygad om att du känner dig själv och vet vilka saker du skulle behöva få mer ordning på i ditt liv.
Jag tror att den vanligaste orsaken till att sådana här planer falerar, är att man ställer för höga krav på sig själv. När den perfekta planen sedan inte visar sig fungera blir man besviken på sig själv och de negativa känslorna av misslyckande förstärks. Få människor klarar av att förändra sitt beteende i flera olika avseenden över en natt. Om det är så att du har provat att göra upp liknande planer tidigare utan att det fungerar, kanske du kan prova att vara lite "snällare" mot dig själv den här gången och prioritera en eller två saker som du kan lägga all din energi på att förändra. Annars önskar jag dig all lycka med din plan - vi finns här och hejjar!

Profile  

PostPosted: Sat Jul 24, 2010 1:55 pm 

Som Sofia skrev - vi finns här och hejar hjarta

Profile  

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 12:43 pm 

Igår smidde jag tusen planer- imorse gjorde jag som vanligt..
Du kan ju skriva ett schema mån, ti, on och göra rutor som man kan kryssa i, gör inget om de fattas några kryss i slutet om kryssen regerar

Profile  

PostPosted: Sun Jul 25, 2010 6:48 pm 

Jag är också väldigt duktig på att göra en massa planer som jag sedan inte håller. Men jag tror att det lätt blir så att jag sätter för hög ribba - att jag ska klara allt perfekt varje dag. Sen när jag inte lyckas en dag så bara spricker allt...

Men jag tycker din planering låter som det är en väldigt bra nivå på det! Det är liksom lagom mycket. Inte hela dagen inrutad med tider eller en miljon saker, men ändå lite struktur och nyttiga saker.
Det var himla smart också att ha vissa grejer som är en-dag-i-veckangrejer!

Felicias idé om ett schema där du kryssar i det du har gjort tycker jag är bra. Jag gjorde liknande när jag en period i vintras/våras ville försöka äta något ur varje del av kostcirkeln varje dag. Då skrev jag upp datum och alla olika delarna och så kryssade jag i när jag åt. Det blev inte alla delar alla dagar, men ändå ganska bra. Det blir lite ego-boost tycker jag att se att man faktiskt lyckas. Man får liksom se varje kryss som ett framsteg, inte att alla i raden måste vara ifyllt för att ha lyckats.

Lycka till!!! hjarta

Profile  

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 12:15 am 

åh vad gulliga ni är som hejar på mig Very Happy vad glad jag blir hjarta
detta har dock inte alls gått speciellt bra, jag gör ingenting hela dagen. men jag försöker!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 Posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]