Zebraforum

It is currently Tue Sep 07, 2010 4:36 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 Posts ] 
Author Message
 Post subject: beställa hem journaler
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 12:26 am 

någon som vet hur man går till väga för att beställa hem sina journaler? Smile

Profile  

Post subject: Re: beställa hem journaler
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 9:42 am 
Site Admin

Om det är en mottagning du fortfarande går till kan det va klokt att gå genom din läkare eller annan vårdpersonal. Då kan de finnas med dig när du läser den som ett stöd, och förklara vissa svåra termer och sådant som kan finnas i journalen. Om det däremot handlar om en mottagning du inte längre går till kan du skriva ett brev till sekreteraren på den mottagning du önskar få ut journalen från. Adressen brukar finnas på internet, och hittar du inget namn på sekreteraren räcker det med att skriva "till ansvarig sekreterare" på kuvertet. Av brevet ska ditt namn, personnummer och din adress framgå (som du vill ha journalen skickad till) samt att du önskat få ut dina kompletta journalhandlingar. Av vänlighet brukar jag alltid skriva "Jag ersätter naturligtvis eventuella kopieringskostnader". Du ska också underteckna begäran. Sedan har de en skyldighet att hantera ärendet skyndsamt, så du borde ha journalen inom ett par dagar!

Profile  

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 10:13 am 

jag fick ringa och bråka som sjutton för att få ut mina, så det kan vara bra att vara beredd på att behöva ringa och trycka på. annars glöms det gärna bort.

lycka till!

Profile  

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 9:52 pm 

tack hörni!:D
fast problemet är ju det att jag dels vill ha mina journaler från mina gamla mottagningar och från avdelningen jag har varit inlagd på..är allting samma eller för alla ställen egna journaler? Confused

Profile  

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 2:13 pm 

jag vet inte riktigt men jag tror alla ställen för sina egna journaler, så du måste nog skicka ett brev till tex BUP i stad 1, ett brev till BUP i stad 2, ett brev till vuxenpsykiatrin, ett till slutenvården osv eller hur det nu ser ut för dig. så tror jag iallafall.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 30, 2010 10:10 pm 
Site Admin

Ja, jag skulle också rekommendera dig att skriva till alla, även om många sjukhus har ett och samma system. Som sjuksköterska på onkologen i Lund kan jag till exempel se journalerna från alla vårdtillfällen på Lunds universitetssjukhus, den somatiska delen. Kan däremot inte se psykiatrijournalerna, inga vårdcentralsbesök eller liknande. Men det kan vara lite mycket att lägga på en sekreterare på en avdelning att skriva ut journalerna från alla vårdtillfällen hon har tillgång till (vet inte exakt hur regleringen ser ut, men jag är inte ens säker på att hon kan/får göra det). När jag skulle begära ut mina journaler skrev jag till varje avdelning separat och fick endast ut journalerna från vårdtiden hos just dem. När jag bad om journalerna från BUP:s slutenvård fick jag dock med journalerna från BUP:s öppenvård samtidigt. De dokumenterade uppenbarligen gemensamt på något vis.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 Posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]